Followers

Dec 21, 2012

Biskut Almond Cluster

Assalamualaikum!
Resipi ni cam byasaq lah aku amek dr blog kesukaan aku
Blog Kak Ana
Mmg cepat, mudah, n sekelip mata je dah siap :P

Nnt kalau dah siap dye akan jd mcm ni
Gmbr ni aku cilok dr blog kak ana, nmpk menarik kan ... yummiehh!!

Almond Cluster yg Kak Ana buat

Bahan2 utk buat biskut ni sumernye aku cari kat kedai bakery je
Senang sbb semua bahan dah ley dpt kat 1 tempat

Bahan2 yg aku gunakan :

250g Coklat Dark Compound
(beli kat kedai bakery)

250g Milk Compound
(beli kat kedai bakery)

Coklat putih utk hiasan
 -yg ni beli kat Giant je sbb terlupa nk beli kat kedai bakery
(aku x syorkan jenama cap ayam ni hehe)

Badam yg panjang2 ni
Kene panggang dlm oven dulu barulah rangup kriak kriuk
Xpun jemur di tgh2 terik mentari, x pun sangai mcm
sangai kacang tanah dlm kuali dlm api perlahan

Paper cup n piping bag
Disyorkan guna paper cup yg kaler itam utk nmpk lebih elegant
ewah!

Ley campurkan dgn nutella
Lau x campur pun x pe tp kalo nk sodaps tambahkan tao!

Cara2 nya :

Potong2 kan sumer coklat tu jadi serpihan kecil 
Nnt lg cepat la nk cair.. Kalau nak lebih mudah
beli je coklat yg berbentuk coin, sama je cuma dye bentuk mcm duit syiling
da x payah nk potong2 jd kecik mcm ni lagi
N tambahkan jugak dgn 2 sudu nutella


Cairkan coklat dgn kaedah double boiler
(tindih atas air panas)

Sementara nk tggu coklat cair ley la susun siap2 paper cup

TIPS :

Utk kekalkan kecairan coklat tu, aku tutup aircond n kipas
Sbb aku buat kat ruang tamu sambil tgk tv muhehe
N bekas coklat tu aku kekalkan bertindih dgn air panas
Kiranya aku angkut skali ngan bekas air panas ke ruang tamu


Ni badam yg dah siap dipanggang dlm oven
Panggang dulu sebelum buat sumer2 kije sbb makan masa jugak neh
Aku panggang dlm sejam.. suhu sendiri kene pndai2 adjust
Sambil nk menunggu siap panggang tu la aku potong coklat, 
susun paper cup, cairkan coklat..

Bila coklat da cair badam ni pun siap dipanggang
Jadi x bazir masa lah kt situ
Dah boleh terus masukkan dlm paper cup

Utk memudahkan kerja aku amek sikit badam n sikit coklat
Masukkan dlm bekas kecik n barulah tuang ke dlm paper cup pakai sudu

Tgh aku syok2 buat ni sedara dtg rumah
Hah kau stuck kat situ dah
Coklat putih lom cairkan lagi
Pastu da bz nk layan sedara

Xkan la sedara tgh ramai2 kat rumah aku syok melayan mende alah ni je kan hihi x patut
So aku wat cincai2 je lah..
Da x tangkap gmbr pape da pon
N hasilnya adalah seperti di bawah

Sebenarnye dia cantik.. tp aku guna camera cap tin sardin je ni
Nmpk x lawa dlm gmbr tp ini je henpon yg sempat aku capai sebelum
dimakan beramai2 huwaaa nanges aku x sempat tgkp gmbr ponnnnnnn


Terpulang pada kreativiti masing2..
Sebabkan aku cairkan coklat putih n melayan sedara dlm masa yg sama
Coklat putih tu da jadi agak mengeras

Aku dpt idea nk buat mcm bentuk biskut dahlia gunakan coklat putih tu muhehehehe
Aku pipekan  kat atas coklat + badam yg aku dah sudukan awal2 td
Pastu aku hiaskan dgn love2 warna warni tu hehe

Kalau korg gunakan coklat itam yg susah nk mengeras..
Masukkan dlm peti ais sekejap pastu kuakan barulah hiaskan ngan coklat putih


Ni la hasil yg da siap tp x seperti dlm gmbr.. 
hasilnye yg sebenar lebih berkilat lebih cantik :P


2 comments:

Post a Comment