Followers

Dec 29, 2012

Resepi : Pavlova

Assalamualaikum

Hari ni try resepi yg senang2 je :)
Pavlova ni mmg senang sgt nk buat
cupp capp cupp cappp dah siap
Bahan2 nye pun ringkas n murah

Resepi ni aku rujuk dr blog KaK aNa
Okeh.. antara bahan yg diperlukan


Tlo hayam 4 bijik -amek putihnye je
Tlo yg kat suhu bilik n x pernah rasa
kedinginan peti sejuk


3/4 cawan gula halus
1 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh cuka mkn
1/2 sudu teh esen vanila

Yang kat bwh ni bhn2 utk topping


Secawan / 250g
Non dairy whipping cream


Buah buahan utk hiasan
Aku guna anggur strawberry n kiwi jerp

Cara - caranya :

Memula skali panaskan oven ngan gunakan api bawah
panaskan pada suhu 140 drjh celcius woraits!

Nnt dah siap bahan2 n nk bakar barulah turunkan suhu sekitar 100
atau 120 drjh celcius

Mulakan dgn proses ayak mengayak lah dulu
x ayak pun x pe tp tgn menggatal nk ayak jugak takut ade
tekstur yg berketul2 haha


Gula 3/4 cawan
Tapi aku betul2 syorkan separuh je dr yg aku guna
dalam gmbr kat atas nih
Boley kene kencing manis lau letak gula mcm yg aku
letak.. heheeee


1 sudu tepung jagung


4 biji putih telur yg bersedia utk diputar


Haaa tu dya saya putar Halim!!
yeahhhh
guna kelajuan turbo (maksimum)


Masukkan gula sikit2
Mixer masih lagi berputar yerp



 Haaa.. sampai jadi bertanduk mcm ni
Maknenye menjadi lah tu
Kalau terbalikkan mangkuk pun adunan tu x kan tumpah


Masukkan tepung jagung td - 1 sudu besar
n putar lagi


Stop kn mixer n pkai spatula atau senduk atau sudu je
masukkan esen vanila n cuka
sebatikan dgn lemah lembut n dlm
satu arah je supaya adunan x rosak tekstur dye
keh keh memandai je tekstur lah bagai



Aku bahagikan 2 sbb adunan ni byk
Jadi aku akan bentukkan pada size sederhana mcm gmbr
kt atas ni, lapik dgn baking paper
n bakar pd suhu 100 hingga 120 drjh celcius

Sambil tu kita akan buat topping dye pulak


250g non dairy whipping cream


Putar ....................
eh x menjadi hak hak hak
Ni first time seumur hidup aku wat, lenkali ley cuba lagi

Ni gmbr yg sepatutnye.. dye patut jd kental
Aku amek dari sInI



Haa dah siap pun.. rangup kat luar tp dlm lembut
Ni aku bakar dlm 1 jam 30 minit
Pas siap bakar biar je dlm oven n renggangkan pintu oven tu
Dah sejuk sikit pastu barulah kuakan


Pindahkan ke dalam pinggan
Pastu hias ikut citarasa masing2


Kah kah kah
guna whipping cream yg x menjadi sobss sobsss


Aku wat 2 tingkat
Hasilnya pheww phewww :P


4 comments:

effa madi said...

wahhh nampak macam sedap jeee...xcair ke kalau letak kat luar lama-lama?

rynn said...

x cair.. tp lau nk sedap simpan sejuk2 nk mkn bru kuakan :)

Unknown said...

Aaaa sedapnya laaa tengok..
Teringin nak buat tp konpem mcm tak jadi je kalau I buat haha.

rynn said...

Insyaallah menjadi!!
Sbb buatnye senang sgt2 :P

Post a Comment