Followers

Dec 17, 2012

Ketam Masak Lemak Cili Api

Assalamualaikum!
Kali ni jom kiter masak ketam masak lemak cili api
Ni utk yang first time masak mcm aku
Aku kan baru nk menjinakkan diri dlm arena masakan huk huk huk

Mende alah pertama yg kene wat.. cuci dulu ketam tu sebersih2 nye
Tapi x payah la pkai berus bagai, cuci je sampai rase selamat utk dimakan



Okeh.. amek ketam yang pertama... kiter siat2 beliau
muhehe kejam kejam


Ni ha.. buang dia punye ape lah ni namanya
Mcm ade poket yg boleh dibukak mcm ni
Pastu terus je tarik sepenuhnye tanpa belas kasihan

Tarik poket tadi tu sampai habis

Ok pastu akan terpisahlah antara poket yg ditarik
dengan isi n kaki2 ketam tersebut

Pastu kapak kan aje utk belah jd dua bahagian
Kalau nk besar x payah la belah jd dua

Potongkan jd dua sampai habis sumer ketam2 tuh

Tadaaaa terpisah dah jiwa n raga

Bahan2 utk ditumis
Bergantung pada jumlah ketam yg korg masak
Cili padi, halia, kunyit hidup, bawang putih
Aku tumbuk je x pakai blender pun

Santan sekotak n air semangkuk yg sederhana pun diperlukan jugak..
nak sedap pkai la santan fresh
Tp kali ni aku masak guna bahan2 yg dah sedia ade je kat umah
Tu yg aku guna santan kotak

Daun kunyit utk menyedapkan lg aroma
Ni jgn tertipu ni bukan daun kunyit
Aku suruh adik aku amek daun kunyit kat laman rumah
Ni entah daun pokok mane la ni yg dia bedal..
Aduhai mmg kene gelak je ni

Ok ni baru la daun kunyit yang sebenarnye...

Dihiris2dgn saiz sederhana

Memuler.. tumis dulu bahan2 yg ditumbuk dgn lesung batu tu
Kalau bahan tumisan tu byk silelah blender ye huhu

Masukkan ketam, kacau sampai sebati 

Pastu tutup


Bler da agak2 ketam tu berubah warna
Baru masukkan semangkuk air n biarkan sebentar
Masuk ikut kuantiti ketam kalau sikit sgt nnt takut jd kering pulak

Kemudian masukkan la santan kotak atau
santan yg fresh

Tuang lagi lagi

Tuang lagi sampai habis
Sebenarnye air yg aku masukkan awal2 tu agak sikit kot
Hahahah first time buat x pe x pe dimaafkan

Masukkan serbuk kunyit kalau mahu
Masukkan daun kunyit jugak
Kacau2 kacau2 n dah siap da pun


Ha siap pon..
Ade ke patut aku masukkan ketam byk2 dlm mangkuk tu
Bersepah2 jadinye
Huk huk huk



0 comments:

Post a Comment