Followers

Jan 18, 2013

Resepi : Kuew Tiaw Kung Fu

Assalamualaikum
Oraitss kuew tiaw kung fu ni aku da lama wat
tp baru hari ni ade mase utk wat tutorial step by step
Harap2 korg semua dpt faham la eeh




Keseluruhan bahan2 :

Untuk membuat kuew tiaw bersalut telur

1) Kuew Tiaw
2) Serbuk lada hitam
3) Telur
4) Secubit garam

Kuah kuew tiaw kung fu

1) 3 biji bwg putih 
2) Seafood n ayam
3) Tepung jagung
4) Serbuk lada hitam
5) Sos tiram
6) Sayur sayuran ( aku guna lobak, sawi, bunga kubis)
7) 3 atau 4 biji cili padi
8) Air semangkuk
9) Secubit garam

Hiasan

1) Bawang goreng
2) Daun sup (aku x suka daun ketumbar jd aku guna daun sup)


Cara Caranya

Aku sediakan dulu semua bahan2 yg diperlukan..
Potong2 dulu semua sekali siap2 baru aku start masak
Sbb aku adalah seorang yg pgg sudip setahun sekali huk huk

Maaf sbb aku x dpt bg anggaran yg tepat
Kuantiti mee korg dgn mee aku x sama jd kene pandai2 sukat
Gmbr kat atas ni adalah bahan2 yg aku satukan
utk buat kuew tiaw bersalut telur

Utk setiap seorang punye mee
segenggam kuew tiaw
sebiji telur
sedikit lada hitam
secubit garam

Pastu aku sediakan bahan2 utk kuah pulak
Aku lom start masak2 lg time ni eeh.. cuma sediakan 
bahan2 je dulu


Bersihkan udang, sotong n potong2 daging ayam


3 biji bawang putih ditumbuk


Sayur2 dipotong. 4 biji cili api dilenyek2 pkai lori lesung batu


sos tiram n serbuk lada hitam


tepung jagung

aku guna 3 sudu tepung jagung n larutkn dlm air
mcm kt mangkuk sebelah kiri gmbr
n perlukan jugak air semangkuk

daun sup n bawang goreng aku gunakan
sebagai hiasan

Jom START masak!!



goreng kuew tiaw mcm buat telur dadar



goreng je sama mcm buat telur dadar

TIPS :
Api kene kuat, menggelegak time mula2 nk masukkan telur
Pastu da kuning sikit baru sederhanakan api
Nnt jadi rangup n sedap
Minyak kene secukupnya, aku letak 1 senduk myk masak


Pastu terbalikkan
Da masak asingkan dulu utk tos minyak

Kemudian letak kt pinggan siap2
N biarkan je dia duk diam2 dulu kat situ

Sekarang nak masak kuah dia pulak



Tumis bwg putih sampai naik bau


Masukkan ayam awal2 sbb ayam lmbt nk masak



Masukkan air semangkuk n cili api
adakah cili api patut dimasukkan masa tumis bawang??
err aku hentam je time ni baru masukkan

Masukkan tepung jagung yg dilarutkan dlm air td
Godek2 sampai sebati

Masukkan sebiji telur


Masukkan pulak sayur2 yg keras dulu
lobak n bunga kubis


Sos tiram secukup rasa


Garam secukup rasa

Serbuk lada hitam secukup rasa


Pastu baru masukkan seafood
Sbb udang n sotong ni masukkan kejap je da masak

Last skali masukkan sayur sawi


Godek2 ok da siap dah...




Curahkan kuah atas kuew tiaw td n hiaskan ngan
daun sup n bwg goreng
Dah siap da pun :)

2 comments:

EiracayoO said...

wahh ! sedap nye ! LAPAR TERUS.. huhuhu

Unknown said...

Suka entry resipi ni sebab ada gambar step by step, jadi orang yang tak biasa masak pun boleh follow.

Post a Comment